Vidim nebesa otvorena
Pod ovim je nazivom 1. lipnja otvorena izložba, postavljena u Katedralnoj riznici – romaničkoj crkvi sv. Kvirina u Krku, za sezonu 2016. Posjetiteljima otkriva jedan dio umjetničkog blaga krčke katedrale i nekoliko župa Biskupije Krk baroknih stilskih karakteristika iz 18. stoljeća.
Stalni postav čine: Raspeti Krist s Marijom i Ivanom iz 1370. u središnjoj apsidi, Frankopanska pala, djelo venecijanske radionice iz 1477. godine u lijevoj lađi te dva kamena ulomka scholae cantorum iz 9. st., na pilastrima s lijeve i desne strane ulaza u crkvu.
Za ovogodišnju izložbu odabrana su djela dvojice baroknih majstora venecijanske škole. U lijevoj lađi smještena su dva značajna ‘ulja na platnu’ slikara Nicole Grassia: Sv Josip s Djetetom i anđelima (oko 1730.) iz osorske ex-katedrale i Navještenje sa sv. Augustinom i sv. Ivanom Nepomukom, sv. Franjom Paulskim i sv. Petrom iz Alcantare (1740. -1745.) iz krčke katedrale. Obe slike prošle su godine bile izložene na velikoj izložbi Sveto i profano – slikarstvo talijanskog baroka u Hrvatskoj u Klovićevim dvorima u Zagrebu, gdje je krčko Navještenje nakon višegodišnje restauracije u Hrvatskom restauratorskom zavodu zasjalo kao jedinstvena monumentalna cjelina, ne više tri zasebne slike nego jedna u formi triptiha. I sv. Josip i događaj navještenja smješteni su pred otvorenom nebeskom pozadinom a nadnaravnost trenutka naglašena je prodorom svjetla i prisutnošću anđela. Sv. Josip prikazan je toplim koloritom kao zaštitnik umirućih, onih koji traže blagu smrt i vječni život. To je istaknuto i u natpisu Refugium agonizantium – utočište umirućih. Postavljajući sveca na globus i naglašavajući položaj tijela umjetnik kao da se koristio ikonografijom Bezgrešne. Navještenje je smješteno u arhitektonski okvir od jonskih stupova i pilastara među parovima svetaca s obje strane koje prepoznajemo po njihovim atributima. Anđeo Gabrijel obraća se Mariji pokazujući na Duha Svetoga u liku goluba. Blažena Djevica Marija prikazana je u klečećem predanom stavu. U ovim djelima Grassi, kvalitetno i pomalo u duhu rokoko senzibiliteta, osobitu pažnju posvećuje koloritu, igri svjetla i karakterizaciji lica svetaca.
Paralelno s ovim vrijednim umjetninama izloženo je crkveno ruho iz istog perioda: bursa (spremnica za korporal), mitra osorskog biskupa, dalmatika i barokna misnica s utkanim grbom i inicijalima krčkog biskupa Pietra Antonia Zuccheria (1739. – 1778.).
Desnom lađom dominiraju dvije velike slike u duhu baroknog manirizma iz prezbiterija krčke katedrale: Abraham žrtvuje Izaka i Mana u pustinji s početka 18. stoljeća. In loco zajedno snasuprotnim slikama Posljednja večera i Umnažanje kruha tvore katehetski ciklus euharistijske tematike. Po narudžbi biskupa Baltasara Nosadinia izradio ih je Cristoforo Tasca, slikar rođen u Bergamu, formiran u Veneciji a čiji je rad sezao i izvan granica Mletačke republike. Radi se o prikazima dva starozavjetna događaja: Izakova žrtva iz Knjige postanka (Post 22,1-18) i mana iz Knjige izlaska (Izl 16, 1-35), prefiguraciji euharistije, naslikanih trenutaka otvaranja neba, Božje objave i vidljivih znakova božanske prisutnosti u povijesti spasenja.
Izložba je zaokružena liturgijskim predmetima iz 18. stoljeća koji izražavaju karakteristiku euharistije kao ‘predokusa’ neba. U lijevoj apsidi crkve barokni tabemakul, u desnoj tron za izlaganje Presvetog Sakramenta i baldahin (nebnica) za procesije a u vitrinama među stupovima pokaznice i kaleži iz Katedralne riznice, Osora, Omišlja, Dobrinja i Risike.
Zvonimir Seršić
Umjetnine na izložbi Vidim nebesa otvorena
- RASPETI KRIST, MARIJA I IVAN, autor nepoznat, 1370. g., Katedrala Krk
- BALDAHIN (NEBNICA) ZA PROCESIJE I TRON ZA IZLAGANJE PRESVETOG SAKRAMENTA, kraj 18. st., Katedrala Krk
- ABRAHAM ŽRTVUJE IZAKA, Cristoforo Tasca, 1705.-1706. g., Katedrala Krk
- MANA U PUSTINJI, Cristoforo Tasca, 1705.-1706. g., Katedrala Krk
- ULOMAK PREGRADE SCHOLAE CANTORUM, 9. st., Katedrala Krk
- BURSA (SPREMNICA ZA KORPORAL), kraj 18. st., Katedrala Krk
- MITRA, 18. st., Riznica ex katedrale Osor
- ULOMAK PREGRADE SCHOLAE CANTORUM, 9. st., Katedrala Krk
- MISNICA BISKUPA P. A. ZUCCHERIA, 18. st., Katedrala Krk
- DALMATIKA, 18. st., Katedrala Krk
- JOSIP, Nicola Grassi, oko 1730. g., Župna crkva Osor
- FRANKOPANSKA PALA, venecijanska radionica, 1477. g., Katedrala Krk
- NAVJEŠTENJE SA SV. AUGUSTINOM I SV. IVANOM NEPOMUKOM, SV. FRANJOM PAULSKIM I SV. PETROM IZ ALCANTARE, Nicola Grassi, 1740.-1745. g., Katedrala Krk
- POKAZNICA, venecijanska radionica, 18. st., Katedrala Krk
- POKAZNICA, 18. st., Župna crkva Risika
- POKAZNICA, 18. st., Župna crkva Dobrinj
- KALEŽ, venecijanska radionica, prva četvrtina 18. st., Riznica ex katedrale Osor
- KALEŽ, venecijanska radionica, 18. st., Župna crkva Omišalj
- KALEŽ, venecijanska radionica, 18. st., Župna crkva Omišalj