Svećenik kome je prošlost govorila o vjeri čovjeka
Kulturnim programom održanim u nedjelju, 9. studenoga, u Pastoralnom centru u Novalji obilježena je stota obljetnica rođenja vlč. Josipa Kunkere. Program je vodila Tea Vidas, pjesmama su skup uveličale „Murtelice“, ženska klapa iz Novalje, a o Josipu Kunkeri su govorili poznavatelji njegovog života i djelovanja.
Novaljski župnik vlč. Josip Kosić prisjetio se dana provedenih u Novalji na praktikumu kada je pomagao vlč. Kunkeri, najviše u postavljanju arheološke zbirke „Stomorica“. Uložio je tu dosta truda i muke i nije mu žao. Sjeća se Josipa Kunkere najprije kao svećenika, a onda i arheologa i to s poštovanjem i zahvalnošću.
Poticao na ljubav prema Novalji
Gradonačelnik Ante Dabo upoznao je vlč. Kunkeru kao trinaestogodišnji ministrant. Iako mu je izgledao malo demode svećenik, tih i na prvi pogled strog, zaokupio je pažnju i vrijeme ne samo njemu nego i većini ministranata koji su tada bili oko crkve. Istaknuo je kako je vlč. Kunkera za tadašnju djecu bio relativno star, pa iako je bio uglavnom vrlo ozbiljan, imao je toplu dušu i neobično dobar i iskren odnos s mladima i djecom. Voljeli su ga i poštivali jer je znao prodrijeti u njihovu stvarnost, bio je skroman i jednostavan, s tako puno znanja i duha. Poticao je na ljubav prema Novalji, učeći buduće generacije kako se čuva povijesna baština svoga grada. Novalja bi se, zaključio je gradonačelnik, trebala ponositi svojim kršćanskim korijenima, najvećim dijelom zahvaljujući i vlč. Josipu Kunkeri koji je dobar dio svog života posvetio spašavanju kulturne baštine i tragova prošlosti u svojoj Novalji. Grad Novalja mu se zato dijelom odužio imenovanjem jedne od ulica u samoj povijesnoj jezgri koja povezuje Trg bazilike s Ulicom kralja Tomislava.
Brat o bratu
O Josipu Kunkeri govorio je i njegov rođeni brat Dominik. Na početku se toplo zahvalio svim govornicima na lijepim riječima. Kada se Dominik rodio, brat Josip je imao 12 godina, a kada je Dominik imao 12 godina, brat Josip je služio mladu misu. Sjeća se Dominik kako su bili sretna obitelj s puno djece, dvanaestero njih. Josip je bio prvo, a on sedmo dijete. Po sjećanju zna da su o bratu govorili kao o posebnom djetetu. Volio je filozofirati, bio je pomalo čudnovat, uvijek je tražio nešto drugo. Najdraža igra mu je bila sa škartocom (papirnata vrećica) od koje je pravio biskupsku mitru. Govorio je da će kada odraste biti biskup. Kada bi brat dolazio vaporom svečano su ga čekali. Kod kuće je jako malo boravio. U rano jutro bi odlazio u „akciju“ tako da su i žene mlikarice govorile da po polju šeće vukodlak. Na kraju su shvatile da je to bio čovjek, Joso Kunkerin. Znao je okupljati ljude i djecu – svi su mu pomagali iako za svoj rad nikada nije imao materijalne koristi. U kući su svi imali svoj zadatak jer je kamenja i kamenčića bilo posvuda. Brata Dominika je vodio sa sobom da mu crta, najviše mozaike. Dominika je najviše fascinirala mala škrinjica koju je brat držao u noćnom ormariću. Unutra su bili pohranjeni rukopisi istraživanja, kutomjer, šestar, kistovi, blokovi, akvareli koje je sam crtao, sličice svetaca… Kad je brat primijetio kako mlađi brat sve to promatra, ohrabrio ga je i potaknuo da crta. Možda je to i bilo presudno da u životu postane arhitekt.
Zaljubljenik u prošlost
Pisanim putem skupu se obratio i nekadašnji župnik Novalje, preč. Antun Toljanić. U pismu se sjetio vlč. Josipa Kunkere najprije kao čovjeka, onda kao svećenika, zatim kao tihog patnika za Domovinu i na kraju kao zaljubljenika u prošlost. Kao čovjek, piše, bio je osebujan, inteligentan, tih, samozatajan. Nikada nije pričao o svojim uspjesima, a najmanje je pričao o svojim patnjama i o svojoj prošlosti. Bio je čovjek tajnovitosti, neke tihe boli naslagane u njemu u vremenima koja je proživio izvan svoje biskupije, izvan svoje Novalje. Tako ga je kao čovjeka doživio preč. Toljanić, a kao svećenika pamti ga odjevena uvijek u svećeničkoj reverendi, a zimi i u kaputu kojega je zvao „humerus“. Bio je vlč. Kunkera dobar i pobožan svećenik. Dobar propovjednik. Njegov tihi glas u trenutku bi prerastao u tako snažni krik da bi „probudio“ vjernike. Rado je ispovijedao i pomagao svećenicima. Bio je svećenik koji je na svojim leđima osjetio sve protivne vjetrove ratnih i poratnih vremena II. svjetskog rata, mnoga lažna optuživanja, blaćenja i zastrašivanja. Nije se dao nikada slomiti, ističe preč. Toljanić, te nastavlja kako je sa djecom rado pričao. Onako, po novaljsku, ispitivao ih je vjeronauk i pričao različite zgode. Djeca su ga voljela. O onome što je prošao radi svoga uvjerenja i svoje ljubavi prema svojoj Domovini, nije rado pričao, nastavlja u svom pismu Toljanić te dodaje kako su ga progonili Talijani, radi njegovog hrvatstva. Nakon rata bojao se vratiti u svoju Novalju, da ne bi prošao kao i ostali svećenici koji su obavljali svoju službu u ratu i nakon njega. Uputio se duboko u kontinent da bi završio u Slavoniji. O njemu je puno toga čuo od svoga pok. strica – svećenika koji ga je kao novaljski župnik poznavao i živio s njime dok je vlč. Kunkera bio mladi svećenik. Nagovorio ga je da se vrati u Novalju, upravo zbog toga, kako mu je u pismu napisao: „jer je sada u Novalji župnik njegov nećak“. I tako je išao po njega te ga rado primio, te 1978. godine, u svoj dom, u župni stan. Kasnije je odsjeo u obitelji pok. Ivana i Vjere Vidušin gdje je i umro. Vidjelo se na njemu da odlazi. Polako je sređivao svoj popis misnih nakana. Malo je govorio. Samo nekoliko dana prije smrti pozvao ga je i zamolio sakramenat sv. ispovijedi i bolesničkog pomazanja. Bila je to ispovijed djeteta, svjedoči preč. Antun te završava kako je umro, zaspao snom pravednika.
Kunkeru kao zaljubljenika u prošlost opisao je kao svećenika kome je prošlost govorila o vjeri čovjeka. Sa žarom je istraživao kršćansku prošlost svoga mjesta. Sve ih je „zapalio“. Donosili su mu sve kamenje koje su bilo gdje našli iščekujući od njega da im reče što su otkrili. Slijedila su istraživanja, osnivanje „Stomorice“ i otimanja iz zaborava sjajne povijesti od kršćanskih mučenika, zidanja velikih bazilika i prijenosa snage vjere do naših vremena. Glavni mu je cilj bio dokazati svima da kršćanski korijeni Novalje sežu do, gotovo, apostolskih vremena, završava u svom pismu preč. Antun Toljanić.
Organizira prikupljanje arheoloških predmeta
O ulozi i mjestu Josipa Kunkere u prikupljanju, obradi i prezentaciji arheološke baštine Novalje govorio je i ravnatelj osnovne škole Aleksij Škunca. Na početku svog izlaganja naglasio je da je nezamislivo „govoriti o arheološkim spomenicima Novalje i njenom povijesnom pregledu bez Josipa Kunkere, koji je kroz svoj teški životni put nastojao osvijetliti bogatu i burnu prošlost i vrijednu spomeničku baštinu. Iako su se prije njega putopisci i znanstvenici segmentalno bavili prošlošću i ostavili prva saznanja, do njega nitko se sistematski u tolikom opusu nije bavio prošlošću Novalje. Možemo s pravom reći da je Kunkera dao najveći doprinos u valorizaciji novaljske prošlosti sagledavajući njegovu ulogu u prikupljanju, obradi i prezentaciji arheološke baštine“.
Škunca se prisjetio kako se „interes za proučavanje prošlosti kod Kunkere javio već za vrijeme školovanja, na poseban način za vrijeme bogoslovnih studija kada je počeo istraživati i pisati o ranokršćanskim bazilikama u Novalji, ali i šire ulaziti u povijesnu problematiku na našim prostorima“.
Iako ga je nakon rata životni put odvojio od Novalje „u svojim je istraživanjima i radu trajno bio u Novalji radeći na proučavanju prošlosti. Za to vrijeme njegov interes proširio se na područje srednje Slavonije, gdje je proučavao prapovijest, ali i ranokršćansko razdoblje“.
Povratak u Novalju 1974. godine bio je duboka prekretnica u životu Josipa Kundere i to je najplodnije razdoblje njegova znanstvenog rada, smatra Škunca i kaže: „Prvi zadatak bio mu je dobiti uvid u postojeće stanje spomenika kulture. U tom razdoblju nasilno su razbijani sarkofazi i memorije cemeterijalne bazilike u Gaju, što je duboko proživljavao u nemogućnosti da bilo što učini kako bi se to zaustavilo. Tada nastavlja u većoj mjeri organizirati prikupljenje arheoloških predmeta na raznim mjestima i pokušava osnovati zbirku lokalnih crkvenih starina, odnosno arheološku zbirku. Potrebno je istaknuti da je on bio ta osoba u koga su ljudi imali povjerenje i donosili nalaze koje su posjedovali“. Tadašnji župnik Anton Barbiš imao je razumijevanja za ovu zbirku te je u dijelu župne konobe uz vjeronaučnu dvoranu organizirao i otvorio javnosti prve arheološke spomenike sa prostora Novalje.
U ljeto 1976. godine za župnika u Novalji dolazi Anton Toljanić mlađi koji je pokazivao velik interes i energiju za arheološku problematiku i aktivno se uključio u prikupljanje i prezentaciju i svesrdno bio uključen u ove aktivnosti. Daljnjim prikupljanjem spomenika postojeći prostor postao je premalen za svu tu vrijednu građu pa je prostor „stare pošte“ bio namijenjen i adaptiran za novu postavu arheološke zbirke „Stomorica“, koja je potrajala do početka radova na cjelovitoj adaptaciji i uređenju pastoralnog centra u sklopu koga je prizemlje bilo namijenjeno za „Stomoricu“. Sada je konačno uređen prostor za postav arheološke građe uz svekoliku pomoć grada Novalje, uređen je lapidarij, a u tijeku su radovi na postavi, obradi i prezentaciji arheološke građe prema stručnim zakonitostima muzeologije. Do sada je uređena antička i srednjevjekovna zbirka čiji je postav osmislio ing. Željko Kovačić. Preostaje još urediti i prapovijesnu zbirku da bi ovaj muzej dobio svoj trajni postav.
„Otvaranjem muzeja „Stomorice“ 1977. godine Kunkera je bio veoma zadovoljan, sam je napisao vodič kroz Stomoricu i sam izradio karte. Kunkera je marljivo pisao o raznim razdobljima prošlosti Novalje. Njegov interes sezao je od najranijih početaka paleolitskog i neolitskog razdoblja o čemu svjedoče najstariji tragovi materijalne kulture pronađeni na prostoru Novalje. Željezno doba ostavilo je više tragova prvenstveno nakita i oruđa iz liburnskih grobova o čemu svjedoče brojna gradinska naselja na širem području otoka Paga. Antičko doba na našim prostorima svjedoči o razvijenom životu to su pitanja uloge i ubikacije Cisse, luka Navalia, rimski vodovod Talijanova buža o kojima je Kunkera pisao i pokušao utvrditi međusobne relacije. Možemo slobodno reći da je ranokršćansko razdoblje obilježilo njegov interes na poseban način kroz proučavanje brojnih ostataka iz tog perioda. Tri velebne bazilike toga doba bile su plodno tlo da kao svećenik i znanstvenik ukaže na davnu pojavu kršćanstva u Novalji. U nesklonim komunističkim vremenima želio je osvijetliti put Novalji i hrvatskom narodu i istaknuti iskonske civilizacijske vrijednosti. I danas se u znanstvenim krugovima govori o Novalji kao poznatom hodočasničkom središtu ranokršćanskog doba. Brojne radnje u rukopisnoj ostavštini svjedoče nam kako je Kunkera nastojao dati puni doprinos osvjetljavanju kršćanstva na ovom prostoru. Spomenimo samo Novaljski relikvijar o kome su pisali A. Badurina i B. Ilakovac. Spomenimo i prve kršćanske mučenike koji su bili štovani u Novalji o čemu svjedoče ostaci martirija i sarkofaga. Njegove interpretacije, ponekad i fantastične, rezultat su njegovih nastojanja da bi mogao kako govori pučki pjesnik „Novalji lice osvitlati“. Razdoblje ranohrvatske baštine nastavlja se na ranokršćansko doba, brojni ulomci crkvenog namještaja govore o postojanju većeg broja crkvica, od kojih su ostale sačuvane one iz razdoblja romanike i gotike. Na temelju brojnih ulomaka može se govoriti i o postojanju radionice crkvenog namještaja. Ovaj kratki pregled samo su neka od pitanja o kojima je pisao Josip Kunkera, na koja je nastojao odgovoriti prema svojim mogućnostima i sposobnostima“, zaključio je Aleksij Škunca spomenuvši još bogatu rukopisnu ostavštinu vlč. Kunkere koja je pohranjena u župi Novalja čekajući daljnju obradu i valorizaciju.
Ivanka Peranić
Josip Kunkera rođen je u Novalji 8. studenog 1914., sin Antona i Lucije rođene Badurina. Osnovnu školu pohađao je u Novalji, a gimnaziju na Nadbiskupskoj klasičnoj gimnaziji u Zagrebu završio 1934. Teologiju je studirao u Zagrebu, a u trećoj godini, zbog bolesti, otpušten. Četvrtu godinu je završio privatno. Zaređen je za svećenika u Krku i mladu misu slavio je 3. srpnja 1938. Kapelan je bio u Staroj Novalji od 1938. do 1941. godine, a zatim je prešao u Slavoniju. Godinu dana proveo je u zatvoru u Staroj Gradiški. Potkraj 1974. je došao u Novalju odakle se povremeno vraćao u Slavoniju. Umro je 6. prosinca 1983. godine i pokopan na novaljskom groblju.