Opraštanje je najveći dar Uskrsnulog Gospodina

U nedjelju 19. travnja, Nedjelju Božanskog milosrđa, biskup Ivica Petanjak predvodio je svetu misu u krčkoj katedrali, a u svojoj propovijedi govorio je o iscjeljujućoj snazi praštanja, najvećem daru Uskrsloga:

“Današnje evanđelje govori o prvom daru kojeg Uskrsnuli daje učenicima, a to je mir koji nastaje ondje gdje se opraštaju grijesi: ‘Mir vama! Primite Duha Svetoga. Kojima otpustite grijehe otpuštaju im se.’

Za svog zemaljskog života Isus je opraštao svima. Nitko od njega nije otišao, a da mu nije bilo oprošteno. To je čak bio jedan od razloga zašto je osuđen, jer su mu govorili da samo Bog može opraštati grijehe.

Isus na sam dan svog uskrsnuća, na ovoj prvoj euharistiji, oprašta svima i daje nalog apostolima da svi mogu i trebaju opraštati (usp. Iv 20,23). Zato danas na nedjelju Božanskog milosrđa moramo govoriti o snazi oprosta.

Svi oni kojima nisi oprostio, s kime se nisi izmirio i koji te nerviraju, svi se oni nalaze u tebi. Neprijatelj nije izvan tebe, nego u tebi, i to sve do onog časa dok mu nisi oprostio. Istog trenutka kad opraštaš, neprijatelj izlazi iz tebe i ti postaješ potpuno zdrav.

Svi koji ne opraštaju razaraju sebe iznutra i kontaminiraju klimu i zrak oko sebe. Opraštanje mora biti sveobuhvatno, a to znači ja moram oprostiti drugome, moram oprostiti sam sebi i moram oproštenje primiti. Tek kad su ispunjena i zadovoljena sva tri vida praštanja čovjek će se osjećati slobodan i miran i smiren u sebi.

Kad je riječ o praštanju onda ono najviše koristi meni samome. Opraštanje unosi mir u onu osobu koja je spremna oprostiti onom tko ju je uvrijedio, kad je spremna oprostiti sama sebi i kad je spremna primiti oproštenje od onoga tko ju je uvrijedio.

Jedan bibličar (Marco Pedron) je opraštanje usporedio sa sviranjem gitare i prema tome i posložio redoslijed opraštanja.

Najprije se uči svirati – to bi bilo dopustiti da ti drugi oprosti; zatim se vježba svirati – oprosti sam sebi; i na koncu učiš druge svirati – počinješ opraštati drugima.

Možda nikad o opraštanju nismo razmišljali na ovakav način i ono što mi najčešće stavljamo na prvo mjesto i mislimo da je najteže: kako ću drugome oprostiti, ovaj je stavio na posljednje mjesto kao najlakše, gdje je opraštanje drugima kao davanje instrukcija u materiji u kojoj si ti stručnjak i u kojoj si ti učitelj. A kako ćeš biti učitelj, ako nisi bio najprije učenik, tj. ako nisi htio primiti oprost koji ti je drugi nudio, i kako ćeš biti učitelj i davati instrukcije drugima, kad se ti sam nisi uvježbao i najprije sebi oprostio, a onda tek na trećem mjestu dolazi opraštanje drugima, kad si ti već postao virtuoz u praštanju.

Možda tek sada razumijete zašto je Isus prvi dan kad je uskrsnuo došao k svojima i rekao im: »Mir vama! Primite Duha Svetoga. Kojima otpustite grijehe otpuštaju im se.«

Nakon Velikog petka, nakon Kalvarije i Golgote, u učenike se uvukao nemir i strah, možda ljutnja i bijes, tuga i razočaranje.

I prvo što im Isus daje kao dar svoga uskrsnuća je mir. Da bi se mir vratio u srca učenika on im daje svoga Svetog Duha. On im sve oprašta. A zatim ih poziva da oproste sami sebi što  su se ponijeli kukavički i što su najprije pozaspali u Getsemanskom vrtu kad ih je molio da s njim bdiju, pa što su ga zatajili, što su se razbježali, a onda zaključali. Nakon što im je oprostio sve, poziva ih da sada oproste samima sebi sve što su učinili protiv njega. Na kraju, pozvani su oprostiti i Pilatu i Kajfi i svjetini i vojsci…

To je milosrđe Gospodnje. Opraštanje je unošenje mira i ljubavi u sebe. Opraštanje je prihvaćanje drugoga u svim njegovim mogućim izdanjima.

Opraštanje je najveći dar Uskrsnulog Gospodina. Kao što je uskrsnuće novi oblik postojanja, novo stvaranje, novi život, sve to vrijedi i za praštanje. Osoba koja ima mir u sebi moći će se suočiti sa svim izazovima svijeta. Vjerujem da je takav mir u sebi imao Isus kad je bio na sudu pred Pilatom i kad je na sebe preuzimao križ. I ako dobro razmislite, najviše što nam je Isus mogao dati kao dar svoga uskrsnuća, je mir srca i mir savjesti, koji su posljedica praštanja i milosrđa koje treba dati i primiti.”

Print Friendly, PDF & Email